Kiedy robi się ciemno to informacja, że dzień się kończy i sygnał dla organizmu, że czas przygotować się do spania. Wiemy jak jest. Zapalamy światło, często włączamy telewizor, komputer, bo jeszcze trzeba zrobić lekcje z dzieckiem, nadrobić zaległości z pracy lub po prostu obejrzeć serial z mężem. Machamy ręką na ten delikatnie wydobywający się spod powiek ból i gdzieś z tyłu głowy szmer, że na dzisiaj koniec. Co dokładnie robimy? Nie słuchamy sygnałów płynących z ciała, bo my wiemy najlepiej co dla nas najważniejsze.

Konsekwencje zaburzenia cyklu dobowego

Kiedy robi się ciemno, mózg ma zacząć produkować melatoninę, a my sztucznym światłem blokujemy ten proces. Wnioski naukowców można przeczytać w Currenet Biology. Johann Meijer informuje, że zaburzenie cyklu dobowego u gryzoni spowodowało:

  • zanik mięśni
  • wczesne oznaki osteoporozy
  • stany zapalne
  • ogólną ospałość

Satysfakcjonujące jest to, że powrót do życia zgodnego z cyklem dobowym u gryzoni cofnął zmiany w ciągu 2 tygodni.

Za odkrycie mechanizmów stojących za zmianami zależnymi od czasu 3 chrobobiologów w 2017 otrzymało Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny. Rozregulowanie rytmu dobowego, tj praca na zmiany, granie do późna, oglądanie tv, siedzenie przy komputerze, na telefonie w czasie kiedy mamy spać to ryzyko:

  1. Większego apetytetu (chcesz więcej tłustego i słodkiego)
  2. Większe ryzyko rozwoju chorób sercowo- naczyniowych
  3. Rozwój niektórych nowotworów (u kobiet większe ryzyko raka piersi)

Jak przywrócić rytm dobowy ?

Aby przywrócić rytm dobowy można zacząć małymi krokami:

  • Zamiast chodzić spać o 24, możesz spróbować godzinę wcześniej, aż dojdziesz do 21-22.(max.).
  • Możesz spróbować przestać oglądać wieczorem TV, a zamienić to na czas z rodziną, z dziećmi. Na bycie w realu tu i teraz.

To tylko propozycje. Każdy wie co dla niego dobre. Warto może mieć z tyłu głowy wyniki badań, o których pisałam, a z przodu głowy zdrowie swoje i swoich bliskich.

Katarzyna Pryzmont.

Udostępnij na: